Sig goddag til Casper Schneidereit. Casper sælger sokker på nettet, driver lidt affiliate sites, blogger på det meget sigende domæne – xxxxxxx.dk, og så twitter han på @caaaaaaaaaasper.
Jeg ved at mange af dem der følger julekalenderen er “online-folk”, med en hvis interesse i E-handel. så derfor syntes jeg det var på sin plads at bede Casper fortælle lidt om tankerne bag hans sokkeshop – Shopwithsocks.com, som på mange måder skiller sig ud fra andre webshops.
Det er Kim Dolleris (http://beneath.dk/ ), der har lavet designet og kommet med grundideen. Det var fra starten vigtigt for mig at brugeren skulle have en simpel handelsoplevelse. Hele produktnavigationen er derfor centraliseret omkring brugeren vælger sin skostørrelse og efterfølgende får præsenteret produkter, der passer til brugeren.
Når brugeren har taget stilling til størrelsen, bliver alle sokker, der passer brugeren, præsenteret.
Jeg har valgt at udnytte så meget af skærmen som muligt til produktvisning. I venstre side er der yderligere selektions muligheder i form af farve, typer og styles. I højre side har vi information om kurv og forsendelsesforhold.
Det er meget bevidst, at jeg har valgt at fjerne alle irrelevante elementer i forhold til en handel. Der er naturligvis kreditkort ikonerne, en Facebook knap samt et par links til betalings- og forsendelsesbetingelserne.
Det grønne område er ”fæstnet” på siden, så selvom du scroller ned vil kurven altid være synlig.
Al navigation med at fjerne og tilføje produkter i kurven foregår via musen. Tanken er, at det skal være hurtigt både at købe 10 forskellige sokker, men også bare bestille 10 af de samme sokker. En bruger skal dog ikke have mulighed for at bestille flere sokker, end hvad jeg har på lager. Løsningen jeg endte med kan nogenlunde beskrivelse sådan her.
Først og fremmest reloader siden ikke, når der bliver lagt noget i kurven. Kurven fader til gengæld ind fra hvid, så brugeren kan se der ”er sket noget” (som nævnt er kurven altid synlig uanset, hvor på siden du er). Førhen røg brugeren til toppen, når der blev lagt et par sokker i kurven. Alene den ændring at brugeren ikke ryger til toppen, har gjort at jeg får mange flere ordre der består af mange forskellige par.
Selve interfacet til at smide noget i kurven popper frem, når musen føres over ”Læg i kurv” knappen.
Dette interface ligger sig hen over produktet, så +1 par knappen er placeret samme sted som ”Læg i kurv” knappen. Så dem der blot køre musen ned og trykker vil få et par lagt i kurven. Men ud over det kan brugeren hurtigt købe 20 par, ved at føre musen op til 20 par knappen. Brugeren kan også se, hvor mange par der er på lager, hvilket er et rigtig godt signal at sende i en webshop som min. Ud over det er der en knap til at fjerne et par sokker fra kurven, og en knap til at gå direkte til rediger kurv siden.
Denne simple funktionalitet har givet mig rigtig mange ordre, hvor folk køber flere af hvert par.
På billedet til venstre ser du en sur kurv, fordi den naturligvis er tom. På næste billede er den blevet glad, fordi der nu er sokker i kurven. Den har yderligere et ansigtsudtryk, men det må du selv finde. Jeg planlægger at ligge flere ansigtsudtryk på i løbet af 2012. Det er en sjov gimmick, og de kunder, der bemærker det, synes også det er sjovt. Om det har den store brandings effekt ved jeg ikke.
Som du kan se i bunden, er der en gulerod ved gratis fragt, når der købes for 300 kr. eller mere.. Den tæller automatisk ned, jo mere du ligger i kurven. Og det virker altså.
Jeg har eksperimenteret med fast fragtpris pr. ordre samt gratis fragt. Overstående model er den som klart har fungeret bedst i mit tilfælde.
Det er selv sådan jeg selv elsker det. Ikke noget med brugeroprettelse, eller udfyldning af alt muligt ligegyldigt. Jeg beder om det, Post Danmark skal bruge for at leverer sokkerne – og ikke mere.
Det så i øvrigt sådan her ud (har desværre ikke større billede).
Jeg ved at mange af dem der følger julekalenderen er “online-folk”, med en hvis interesse i E-handel. så derfor syntes jeg det var på sin plads at bede Casper fortælle lidt om tankerne bag hans sokkeshop – Shopwithsocks.com, som på mange måder skiller sig ud fra andre webshops.
Tanker omkring webshop optimering
I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle af de tanker jeg har haft omkring design og optimering af min webshop ShopWithSocks.com ( http://danmark.shopwithsocks.com ). For et par måneder siden lancerede jeg et helt nyt design og handelsflow i webshoppen. På overfladen ser det relativt simpelt ud, men der ligger alligevel en del tanker bag ved J. Det er nogle af disse ting, jeg gerne vil fremhæve og fortælle om i dette indlæg.Det er Kim Dolleris (http://beneath.dk/ ), der har lavet designet og kommet med grundideen. Det var fra starten vigtigt for mig at brugeren skulle have en simpel handelsoplevelse. Hele produktnavigationen er derfor centraliseret omkring brugeren vælger sin skostørrelse og efterfølgende får præsenteret produkter, der passer til brugeren.
Når brugeren har taget stilling til størrelsen, bliver alle sokker, der passer brugeren, præsenteret.
Jeg har valgt at udnytte så meget af skærmen som muligt til produktvisning. I venstre side er der yderligere selektions muligheder i form af farve, typer og styles. I højre side har vi information om kurv og forsendelsesforhold.
Det er meget bevidst, at jeg har valgt at fjerne alle irrelevante elementer i forhold til en handel. Der er naturligvis kreditkort ikonerne, en Facebook knap samt et par links til betalings- og forsendelsesbetingelserne.
Det grønne område er ”fæstnet” på siden, så selvom du scroller ned vil kurven altid være synlig.
At ligge noget i kurven
Det er faktisk en funktion, der er brugt rigtig meget tid på. Kim fra www.ktj-media.dk kom i den forbindelse med rigtig mange godt input.Al navigation med at fjerne og tilføje produkter i kurven foregår via musen. Tanken er, at det skal være hurtigt både at købe 10 forskellige sokker, men også bare bestille 10 af de samme sokker. En bruger skal dog ikke have mulighed for at bestille flere sokker, end hvad jeg har på lager. Løsningen jeg endte med kan nogenlunde beskrivelse sådan her.
Først og fremmest reloader siden ikke, når der bliver lagt noget i kurven. Kurven fader til gengæld ind fra hvid, så brugeren kan se der ”er sket noget” (som nævnt er kurven altid synlig uanset, hvor på siden du er). Førhen røg brugeren til toppen, når der blev lagt et par sokker i kurven. Alene den ændring at brugeren ikke ryger til toppen, har gjort at jeg får mange flere ordre der består af mange forskellige par.
Selve interfacet til at smide noget i kurven popper frem, når musen føres over ”Læg i kurv” knappen.
Dette interface ligger sig hen over produktet, så +1 par knappen er placeret samme sted som ”Læg i kurv” knappen. Så dem der blot køre musen ned og trykker vil få et par lagt i kurven. Men ud over det kan brugeren hurtigt købe 20 par, ved at føre musen op til 20 par knappen. Brugeren kan også se, hvor mange par der er på lager, hvilket er et rigtig godt signal at sende i en webshop som min. Ud over det er der en knap til at fjerne et par sokker fra kurven, og en knap til at gå direkte til rediger kurv siden.
Denne simple funktionalitet har givet mig rigtig mange ordre, hvor folk køber flere af hvert par.
Alternative muligheder
Jeg har leget lidt med et input felt, men det vil kræve at brugeren skal benytte tastaturet, hvis der skal tilføjes flere par. Ud over det har jeg også kigget på den almindelige +/- funktion. Det er dog heller ikke optimalt, for hvis brugeren vil købe 15 ens par, vil det kræve 15 klik.Lad os kigge lidt på kurven
På billedet til venstre ser du en sur kurv, fordi den naturligvis er tom. På næste billede er den blevet glad, fordi der nu er sokker i kurven. Den har yderligere et ansigtsudtryk, men det må du selv finde. Jeg planlægger at ligge flere ansigtsudtryk på i løbet af 2012. Det er en sjov gimmick, og de kunder, der bemærker det, synes også det er sjovt. Om det har den store brandings effekt ved jeg ikke.
Fragt og forsendelse
Lige inden vi hopper videre til næste punkt omkring kurven, så vil jeg fortælle lidt om fragtsystemet. På alle ordre bliver det beregnet, hvad de ca. vil koste at sende, dvs. Jo mere du køber for, jo mere stiger fragten. Skal du have et par sokker kan det koste 14 kr. i forsendelse, men skal du have 5 par kan det koste 35 kr.Som du kan se i bunden, er der en gulerod ved gratis fragt, når der købes for 300 kr. eller mere.. Den tæller automatisk ned, jo mere du ligger i kurven. Og det virker altså.
Jeg har eksperimenteret med fast fragtpris pr. ordre samt gratis fragt. Overstående model er den som klart har fungeret bedst i mit tilfælde.
Countdown
Jeg har en ret stor count down, som tæller ned til hvornår der pakkes og sendes. Jeg lover ikke, at de har sokkerne næste dag (det har de dog i 95 % af tilfældene), men jeg sender et tydligt signal om vi pakker og sender hver dag. Den information ved jeg mange brugere ligger meget vægt på.Checkout
I selve checkoutfasen har jeg også været lidt utraditionel, i og med det egentlig bare er en popup der ligger sig hen over siden.Det er selv sådan jeg selv elsker det. Ikke noget med brugeroprettelse, eller udfyldning af alt muligt ligegyldigt. Jeg beder om det, Post Danmark skal bruge for at leverer sokkerne – og ikke mere.
Trustpilot
Jeg har ikke en permanent Trustpilot boks, men placeret den strategiske steder. F.eks. under betalings- og leveringsbetingelserne. Forhåbentlig kan anmeldelserne være med til at tippe tvivlerne over til en handel.Afslutningsvis
Det var en kort gennemgang af de tanker, jeg har haft omkring min webshop. Konverteringsprocenten og gennemsnits størrelsen pr. ordre er øget markant i forhold til det gamle design og system, jeg kørte med.Det så i øvrigt sådan her ud (har desværre ikke større billede).
0 التعليقات:
Post a Comment